INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Artur Bartels (Barthels)      Portret Artura Bartelsa - z atelier Walerego Rzewuskiego - fot. w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie - sygn.: F.113828 - źródło kopii cyfrowej: POLONA.pl - fragment.

Artur Bartels (Barthels)  

 
 
1818-10-13 - 1885-12-23
Biogram został opublikowany w 1935 r. w I tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Bartels (Barthels) Artur (1818–1885), satyryk, pieśniarz, rysownik. Urodzony w Wilnie 13 X, był naturalnym synem Leona Radziwiłła; kształcił się w Petersburgu i Paryżu, poczem jako ziemianin pracował na roli. Od wczesnych lat oddawał się z upodobaniem poezji, muzyce i malarstwu, a jakkolwiek w żadnej z tych dziedzin nie doszedł do artystycznej doskonałości, pozostając zawsze amatorem-dyletantem, przecież dzięki właściwościom swego talentu stał się jednym z najulubieńszych i najpopularniejszych autorów swego czasu. W wierszu i piosence był to satyryk, w rysunku – karykaturzysta. Utwory jego pełne były jowjalnego i swojskiego dowcipu, dalekie zaś od dokuczliwej złośliwości i osobistych aluzyj. Jako karykaturzysta dał się szerszemu ogółowi poznać dzięki trzem serjom rysunków, wydanym przez K. Wilczyńskiego (1858) w »Albumie wileńskiem« (Łapigrosze, Pan Atanazy Skorupka i Pan Eugenjusz). Jako twórca piosenek, których muzyka była zresztą rzadko oryginalna, a najczęściej zapożyczona, i pod którą zręcznie podkładał tekst własny, nieraz okazyjnie improwizowany, doczekał się rozgłosu dopiero wtedy, gdy pod wpływem stosunków, datujących się od ery Murawjewa, opuścił Wileńszczyznę i przeniósł się najpierw do Warszawy, a potem do Krakowa. Będąc sam niezrównanym wykonawcą corazto nowych piosenek, śpiewanych przy własnym akompanjamencie fortepianowym, stał się w obu tych miastach atrakcją życia towarzyskiego. Utwory, podawane z ust do ust, docierały do najdalszych zakątków kraju i, zatraciwszy nieraz nazwisko autora, stawały się własnością wszystkich. Opublikowane zostały dopiero po śmierci B-sa, i to tylko częściowo. Piosnki i satyry ogłosił K. Bartoszewicz w Krakowie (1888–1890) bez muzyki, później wydano szereg utworów z nutami do śpiewu. Do najlepszych należały: Ciocia Salusia, Panna Marjanna, Departament niższej Sekwany. Próbował B. swego talentu także w utworach scenicznych. Dwie zwłaszcza farsy: Goście i Popas w Miłosnej cieszyły się wielkiem powodzeniem. W Krakowie, gdzie spędził 10 ostatnich lat życia, zajmował się także dziennikarstwem. Z tegoż czasu pochodzi serja artykułów o treści myśliwskiej, pisanych dla »Łowca« (1878–1880), wśród nich poemat: Tydzień poleski. O ile piosenka B. przebrzmiała lub straciła aktualność, to pisma z dziedziny łowiectwa, oparte na własnych przeżyciach z czasów litewskich, mają trwałą wartość literatury pamiętnikarskiej i stanowią materjał do historji naszej kultury tem cenniejszy, że pochodzący spod pióra bystrego obserwatora. Z upodobaniem malował też B. sceny myśliwskie na desce, włączając przytem, w sposób sobie właściwy, sęki i słoje drzewne do kompozycji. Niewydana rękopiśmienna spuścizna B. przeważnie zaginęła, zwłaszcza w czasie wojny światowej. Część zachowała się w posiadaniu rodziny Wańkowiczów, z którą B. był spokrewniony przez żonę, z domu Wańkowiczównę. Zmarł w Krakowie 23 XII 1885.

 

Dawni pisarze polscy, W. 2001 I; Enc. Org.; W. Enc. Il.; Estr., ibid., serja od 1881; »Przewodnik bibljograficzny« 1888, 1890; Glücksberg, Bibljogr. »Kłosów«; Grajewski L., Bibljogr. ilustracyj, Lw. 1933 (na cyklostylu), poz. 1094, 1095 i 1096; Antoniewicz J. B., Kat. wyst. sztuki pols. (1764–1886), Lw. 1894, 205; Świeykowski E., Pam. Tow. Przyj. Szt. Pięk., Kr. 1905, 262; »Łowiec« 1878–1880, 1918 (pisma B.), 1886, 30 (nekrol.); »Łowiec Pol.« 1899, 5; »N. Ref.« 1885, 294; »Czas« 1886, 11; »Kłosy« 1886 XLII, 3 (z portr.); »Tyg. Il.« 1886, I 22 (z portr.); »Ogn. Dom.« 1886, 31: Wańkowicz M., Szczenięce lata, W. 1934, 102, passim; Chłędowki K., Z przeszłości naszej i obcej, Lw. 1935, 570; Ciechanowski St., Kogo portretował Matejko, »Słowo Pols.« 1912, 118 (B. był modelem do postaci Bonera w »Hołdzie pruskim«).

Witold Ziembicki

 

 

Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca publikowane w kolejnych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.    

 

 
 

Powiązane zdjęcia

   

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.